4.pielikums

15.02.2023. Iekšējās kārtības noteikumiem Nr. VSV9– 23–2–nts

Kārtība par vadītāja un pedagogu rīcību, Rīgas 9. vidusskolā, ja tiek konstatēta fiziska vai emocionāla vardarbība pret izglītojamo

1. Vispārīgie jautājumi 

  1. Noteikumu par Rīgas 9. vidusskolas (turpmāk – Rīgas 9. vidusskola) vadības, pedagogu un citu darbinieku  rīcību, ja tiek konstatēta fiziska vai emocionāla vardarbība pret izglītojamo (turpmāk –noteikumi) mērķis ir novērst fizisku vai emocionālu vardarbību Rīgas 9. vidusskolā, radot drošu vidi izglītojamā personības attīstībai. 
  1. Noteikumi nosaka, kā tiek konstatēti un risināti konflikti vai vardarbības gadījumi starp izglītojamajiem, starp izglītojamo un pedagogu vai Rīgas 9. vidusskolas darbinieku, kā arī starp pedagogiem un likumiskajiem pārstāvjiem, saistībā ar izglītojamo pārkāpumiem. Noteikumi nosaka konkrētas darbības, kas izstrādātas Rīgas 9. vidusskolas konfliktsituāciju risināšanai, kā arī prevencijas pasākumus gadījumos, kad izglītojamais neapmeklē Rīgas 9. vidusskolas saistībā ar iespējamu vardarbību pret sevi.
  1. Konflikts šo noteikumu izpratnē ir pretēju vēlmju, interešu, viedokļu, pozīciju vai mērķu sadursme, sacensība vai ķīviņš starp atšķirīgi domājošiem indivīdiem.
  1. Fiziska vardarbība šo noteikumu izpratnē ir bērna veselībai vai dzīvībai bīstams apzināts spēka pielietojums.
  1. Emocionālā vardarbība šo noteikumu izpratnē ir bērna garīgo vajadzību ignorēšana.
  1. Pašcieņas aizskaršana vai psiholoģiska ietekmēšana, negatīvi ietekmējot viņa emocionālo attīstību.
  1. Vardarbības pret izglītojamo novēršanai Rīgas 9. vidusskolas papildus ievēro Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas 2008.gada 8. oktobra metodiskos ieteikumus ”Izglītības iestādes, sociālā dienesta, bāriņtiesas un citu iestāžu kompetence starpinstitucionālajā sadarbībā, veicot preventīvo darbu un risinot gadījumus pret bērnu”, kas nosaka rīcības shēmas un veicamos pasākumus, kad pastāv aizdomas par iespējamiem bērnu tiesību pārkāpumiem saistībā ar vardarbību pret izglītojamo un  Sadarbības līgumu Nr. DL-09-169 lī no 2009.gada 15. jūlija.
  1. Izglītojamo problēmsituāciju risināšanā tiek ievērota konfidencialitāte. Saskaņā ar Bērnu tiesību aizsardzības likumā noteikto, informācijai, kuru par izglītojamo ieguvis Rīgas 9. vidusskolas  darbinieks, pildot amata pienākumus, ir ierobežota pieejamība un ziņas, kas jelkādā veidā varētu kaitēt bērna turpmākajai attīstībai vai viņa psiholoģiskā līdzsvara saglabāšanai, nav izpaužamas. Visi ar konfliktu izmeklēšanu saistītie dokumenti atrodas pēc piederības pie Rīgas 9. vidusskolas  atbalsta personāla speciālistiem (psihologa, sociālā pedagoga, mediķa).

2. Konflikti starp izglītojamajiem 

  1. Ja konstatēts konflikts starp izglītojamajiem, kura laikā saskatāma fiziska vai emocionāla vardarbība, tiek veiktas šādas darbības:

9.1. klases audzinātājs (vai jebkurš Rīgas 9.vidusskolas darbinieks, kurš konstatējis konfliktsituāciju), noskaidro notikušā apstākļus, uzklausot konfliktā iesaistītās puses un izvērtē, vai nepieciešams piesaistīt un saņemt palīdzību no atbalsta personāla (mediķa, psihologa vai sociālā pedagoga).  Ja konfliktu konstatējis Rīgas 9. vidusskolas darbinieks, nevis klases audzinātājs, tad viņš par notikušo informē klases audzinātāju;

9.2. klases audzinātājs tajā pašā dienā informē konfliktā iesaistīto izglītojamo vecākus par notikušo (telefoniski vai elektroniski), fiksējot sadarbību ar vecākiem “Mykoob”. Tajā pašā dienā klases audzinātājs informē par konfliktu skolas direktoru, dežūrējošo administratoru.

9.3. ja konfliktsituācijas atkārtojas, klases audzinātājs informē par problēmām atbalsta personāla speciālistus (psihologu, mediķi, sociālo pedagogu), kuri lemj par nepieciešamajiem atbalsta pasākumiem turpmāku konfliktsituāciju novēršanai.

9.4. klases audzinātājs, sadarbībā ar atbalsta personāla speciālistiem (pēc vajadzības), uzaicina uz sarunu skolā konfliktā iesaistīto izglītojamo likumiskos pārstāvjus, sarunas gaitā tiek pieņemts turpmākās rīcības plāns;

9.5. ja Rīgas 9.vidusskolas  un vecāku sadarbības rezultātā izglītojamā/mo uzvedība neuzlabojas, klases audzinātājs informē direktoru;

9.6. pamatojoties uz klases audzinātāja, atbalsta personāla speciālistu sniegtās informācijas, skolēnu paskaidrojumiem, direktors aicina konfliktā iesaistīto izglītojamo likumiskos pārstāvjus uz sarunu un lemj par ārpusskolas institūciju speciālistu piesaistīšanu.

3. Konflikti starp izglītojamo un Rīgas 9. vidusskolas darbinieku 

  1. Ja noticis konflikts starp izglītojamo un pedagogu vai Rīgas 9.vidusskolas darbinieku, kura rezultātā konstatējama fiziska vai emocionāla vardarbība pret pedagogu vai darbinieku, tiek veiktas šādas darbības:

10.1. Rīgas 9.  vidusskolas pedagogs vai darbinieks iesniedz Rīgas 9. vidusskolas direktoram rakstisku iesniegumu par radušos situāciju;

10.2. Rīgas 9. vidusskolas direktors sazinās ar izglītojamā likumiskajiem pārstāvjiem un pārrunā situāciju, pēc nepieciešamības uzaicinot tos uz sarunu klātienē;

10.3. Rīgas 9. vidusskolas direktors organizē sarunu, kurā piedalās konfliktā iesaistītās puses, pēc nepieciešamības pieaicinot klases audzinātāju/us, direktora vietnieku izglītības jomā, atbalsta personāla speciālistus situācijas skaidrošanai un konflikta risināšanai;

  1. Ja noticis konflikts starp izglītojamo un Rīgas 9. vidusskolas pedagogu vai darbinieku, kura laikā izglītojamais informējis savus likumiskos pārstāvjus un tie pedagoga vai darbinieka rīcību novērtējuši kā nepedagoģisku, tiek veiktas šādas darbības:

11.1. Rīgas 9. vidusskolas direktora klātbūtnē likumiskie pārstāvji veic pārrunas ar Rīgas 9. vidusskolas pedagogu vai darbinieku, kurš ir iesaistīts konflikta situācijā;

11.2. ja izglītojamā likumiskie pārstāvji ar pedagogu vai darbinieku konflikta situāciju nevar atrisināt, tad:

11.2.1. izglītojamā likumiskie pārstāvji raksta iesniegumu par notikušo Rīgas 9. vidusskolas direktoram detalizētai izvērtēšanai;

11.2.2. Rīgas 9. vidusskolas direktors pieprasa rakstisku paskaidrojumu pedagogam vai darbiniekam;

11.2.3. Rīgas 9. vidusskolas direktors iesniedz dokumentāciju Rīgas 9. vidusskolas ētikas komisijai (likumisko pārstāvju iesniegumu, pedagoga/ darbinieka paskaidrojumu u.c. dokumentāciju, ja tāda ir), kas šos jautājumus izvērtē un sniedz priekšlikumus Rīgas 9. vidusskolas direktoram konflikta atrisināšanai;

11.2.4. Atsevišķi tiek veiktas pārrunas ar izglītojamā likumiskajiem pārstāvjiem un Rīgas 9. vidusskolas pedagogu vai darbinieku. Uz noslēguma sarunu tiek uzaicinātas visas konfliktā iesaistītās personas;

11.2.5. Pēc notikuma izvērtēšanas, Rīgas 9.vidusskolas direktoram ir tiesības pielietot disciplinārsodus saskaņā ar noteikumiem par darba kārtību, ētikas normu vai skolas iekšējās kārtības noteikumu neievērošanu vai atstādināt darbinieku no amata;

11.2.6. Ja netiek konstatēts Rīgas 9. vidusskolas pedagoga vai darbinieka pārkāpums, direktors nosūta institūcijai (pēc pieprasījuma) motivētu skaidrojumu par darbinieka darbības izvērtējumu un  atbilstību attiecīgajiem normatīvajiem aktiem un ētikas principiem.

4. Izglītojamais neapmeklē Rīgas 9. vidusskolu saistībā ar iespējamu vardarbību pret sevi

  1. Gadījumos, kad izglītojamais neapmeklē Rīgas 9. vidusskolu saistībā ar iespējamu vardarbību pret sevi, Rīgas 9. vidusskola veic šādas darbības:

12.1. klases audzinātājs sazinās ar likumiskajiem pārstāvjiem, lai noskaidrotu skolas kavējuma cēloni;

12.2. kad izglītojamais ierodas Rīgas 9. vidusskolā klases audzinātājs un uzklausa viņa viedokli par situāciju;

12.3. Klases audzinātājs sadarbībā ar citiem Rīgas 9. vidusskolas pedagogiem, psihologu veic izglītojamā novērošanu klasē;

12.4. Situācijas, par kurām klases audzinātājs nekavējoties ziņo atbalsta personāla speciālistiem un Rīgas 9. vidusskolas vadībai:

12.4.1. aizdomas, ka izglītojamais cieš no emocionālas vai fiziskas vai seksuāla vardarbības;

12.4.2. saņemta informācija, ka izglītojamais nav nakšņojis mājās;

12.4.3. klases audzinātājs pamanījis, ka izmainījusies izglītojamā uzvedība (piemēram, uzvedība kļuvusi izaicinoša, rupja, vai izglītojamais noslēdzies sevī, ir drūms);

12.4.4. klases audzinātājs konstatē, ka izglītojamajam nav sezonai piemērota apģērba, nepieciešamo mācību līdzekļu, izglītojamais nav paēdis.

  1. Ja likumiskie pārstāvji ir informēti, bet kavējumi, kas, iespējams, saistīti ar vardarbību pret izglītojamo turpinās, klases audzinātājs trīs darba dienu laikā  informē Rīgas 9.vidusskolas sociālo pedagogu un direktoru.
  2. Atbalsta personāla speciālists (psihologs, sociālais pedagogs, mediķis-pēc vajadzības) kopā ar klases audzinātāju un likumiskajiem pārstāvjiem analizē bērna kavējumu cēloņus un pieņem lēmumu par problēmas risinājumu, nepieciešamības gadījumā noslēdzot savstarpējās sadarbības līgumu.
  1. Darba gaitā jāizvērtē vairāki problēmas cēloņi, kas var būt saistīti ar:

15.1. problēmām Rīgas 9. vidusskolā;

15.2. izglītojamā situāciju (veselības problēmas, mācību un uzvedības traucējumi, individuālas problēmas jeb pārdzīvojumi, kas saistīti ar attīstības vai traumatisko krīzi u.c.);

15.3. problēmām ģimenē.

  1. Pēc informācijas apkopošanas, komandā tiek lemts par turpmāko sadarbību ar izglītojamā likumiskajiem pārstāvjiem un atbildīgo bērnu tiesību aizsardzības iestāžu piesaisti situācijas risināšanai.

5. Noslēguma jautājumi 

  1. Rīgas 9. vidusskolas direktors ir tiesīgs ar  ikreizēju rīkojumu regulēt jautājumus, kas nav atrunāti šajos noteikumos, lai pilnvērtīgi un nepārtraukti tiktu īstenoti noteikumi par vadītāja un pedagoga rīcību, ja tiek konstatēta fiziska vai emocionāla vardarbība pret izglītojamo.
  1. Noteikumus iespējams mainīt vai papildināt pēc darbinieku, izglītojamo, likumisko pārstāvju ierosinājuma, saskaņojot tos Pedagoģiskajā padomē, Skolēnu padomē vai Skolas padomē.
Scroll to Top